Hargai setiap detik yg berlalu

Lilypie Breastfeeding tickers

Friday, February 19, 2010

Masalah Amsyar xnk direct BF...

ni tips dpd susu ibu.com cane care nk atasi masalah ni...soyok n tepek utk rujukan...

" ada 2 BIG issues disini:
1-abundant milk supply
2-nipple preference where baby prefers to drinks milk in bottle(either ebm or formula) rather than latch on to mommy's breast.

utk isu yg pertama(abundant milk supply):
1-susukan baby on demand (bila bila ms dia cooing, berbunyi2)
2-mengepam 3 jam sekali (20 minit setiap breast) semasa bekerja/baby tiada disisi
3-sambung mengepam (15 minit setiap breast) setiap kali lps baby menyusu
4-dapatkan pam yang elok (spectra 3, medela swing, ameda) – eletrik & dual pump
5-gantikan sesi yang anak tk mahu direct feeding dengan mengepam 20 minit setiap breast (sementara mengatasi isu no 2-nipple preferencenya)

utk isu yg kedua (nipple preference)
1-gunakan botol MAM masa beri baby ebm (semasa bekerja)
2-jgn beri baby guna pacifier/puting
3-mulakan latih baby utk direct feeding masa dia mamai mlm2.hari jumaat mlm sabtu adalah waktu yg sesuai kerana sepanjang hari sabtu dan ahad (siang & mlm), kita boleh berikan baby direct feeding sahaja (no bottle at all).kena tidur2 ayam.
4-sentiasa offer nipple pada baby (setiap 30 minit).kdg2 baby mengamuk sakan bila kita letak nipple di mulutnya.tapi lps nangis 5 minit gitu,dia akan 'terima' nipple kita itu.
5-kaedahnya : offer nipple padanya sebelum dia lapar.baby yang terlalu lapar akan mengamuk jika kita 'paksa' dia minum dari nipple. “isy,aku dahle lapo...nak suruh isap2 susah2 pula” <--lebih kurang gineh dialognya.bila baby tidak lapar sangat, dia masih boleh bertolak ansur,insyaAllah. 6-topless semasa di rumah/bilik.tak perlu pakai bra.baby hanya pakai pampers.bawa dia ke hulu ke hilir, dapur, tgk tv, bilik belakang, ruang tamu, baca buku wpun semasa dia tidur. Banyakkan skin-to-skin contact.biar dia kenal bau ibunya. 7-susukan nya di tempat sunyi.sesetengah baby cepat distract.kalau ramai2 anak buah,mak mertua keliling nak tgk “ada susu?””keluar tak?”.bila dengar suara org lain pun kdg2 baby tensi dan malas minum. 8-ambil cuti 3 hari, mungkin isnin-rabu.sepanjang 5 hari tu(sabtu-rabu), beri direct feeding tiap kali dia berbunyi walaupun hek hek..insyaAllah, dia akan “master breastfeeding” selepas itu dan walaupun dia minum guna bottle di nursery/babysitter, dia akan tetap mahukan direct feeding dr ibunya. Saya alami 2 issues di atas masa baby saya umur 2 bulan. Alhamdulillah tips2 di atas telah membantu saya dan ramai ibu2 yang lain"

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails